Innoveren in onderwijs- en toetsvormen
Een van de adviezen uit de rapporten is om de opzet van de eindtermen aan te passen met focus op kritische leer- en beroepssituaties en conceptuele vorming. Dit bevordert de integratie van theorie en praktijk en geeft opleiders meer ruimte om de accountantsopleiding anders in te richten. Zo kunnen hbo’s en universiteiten bepaalde thema’s of vraagstukken bijvoorbeeld aanbieden zodat ze aansluiten op wat er bij de werkgever speelt. Dit vergroot ook de leereffectiviteit voor studenten.
Ook al zijn de huidige eindtermen primair vakgericht ingestoken. Het is voor een hbo of universiteit al wel mogelijk om het programma meer themagestuurd vorm te geven. Dit blijkt uit een aantal initiatieven waar CEA bij betrokken is geweest. Die ervaringen neemt CEA mee voor de opzet van de eindtermen 2025.
Het is van belang om alle ervaringen en good practices te verzamelen zodat opleidingen leren hoe ze kunnen differentiëren in de inhoud en vormgeving. CEA nodigt opleidingen dan ook uit om hun programma’s op een andere manier te benaderen en innovaties te bevorderen. Vanuit die gedachte blijft CEA opleiders uitdagen om ook te innoveren met (formatieve) toetsing. Vergeleken met andere beroepsopleidingen is het onderwijs en de toetsing van de accountantsopleiding namelijk nog vrij traditioneel ingestoken.