Brede en diverse instroom mogelijk maken
CEA ontving geregeld signalen dat studenten met een achtergrond en opleiding buiten de accountancy vaak geconfronteerd worden met omvangrijke schakeltrajecten om deficiënties weg te werken. Daar zien kandidaten nu op voorhand tegenop, terwijl in een krappe arbeidsmarkt het accountantsberoep juist al het potentieel wil benutten. CEA heeft met hbo’s en universiteiten gekeken waar ruimte is en welke mogelijkheden ze deze ambitieuze studenten met diverse achtergronden kunnen bieden om beter door het traject heen te komen.
Bij een aantal opleidingen lopen experimenten voor een specifieke groep nieuwe studenten die volgens de huidige ECTS-normen in de eindtermen anderhalf tot drie jaar aan deficiënties hebben. Een andere specifieke groep zijn de zij-instromers met de nodige relevante werkervaring. CEA heeft afspraken gemaakt wat opleidingen een bepaalde flexibiliteit geeft om deze studenten maatwerk te bieden. CEA heeft voorwaarden gesteld over het instroomniveau en opleidingen erop gewezen om studenten gedurende het hele traject optimaal te begeleiden en zo de eindtermen te realiseren. Voor de herziening van de eindtermen helpen deze experimenten CEA aan inzichten als het gaat om de omvang, normering en mate van detaillering van de eindtermen.