Kerngroep: van onderzoek naar advies
De afgelopen maanden heeft de kerngroep onder leiding van Joost Waals gewerkt aan een advies voor CEA. Daarbij heeft zij belangrijke vraagstukken en inzichten uit verschillende hoeken onder de loep genomen. Behalve de verschillende adviesrapporten over de accountantsopleiding heeft de kerngroep ook gekeken naar het huidig juridisch kader, accountantsopleidingen in het buitenland en vergelijkbare beroepsopleidingen in andere sectoren. Joost Waals: “We hebben ook waardevolle inzichten gekregen uit ons onderzoek naar kwalificatiestructuren in het middelbaar en hoger onderwijs en de ontwikkelingen op het gebied van toetsing en didactiek.”
De kerngroep adviseerde de commissie om het raamwerk op een aantal punten grondig te herzien. “Tijdens een sessie met commissie hebben wij ons advies toegelicht en onderbouwd. Dit leidde tot bevlogen constructieve discussies.” Dat was volgens Joost Waals nodig en ook waardevol: “Als kerngroep beseften wij dat ons advies verschillende betrokkenen bij de accountantsopleiding zou raken en niet alleen CEA.”
(tekst gaat verder onder de afbeelding)
CEA heeft vervolgens de adviezen van de kerngroep bestudeerd en verder uitgediept. Wat betekenen deze het voor onderwijs- en werkveld? En voor CEA’s rol als toezichthouder? “De accountantsopleiding is bij verschillende partijen belegd. Willen we een meer studeerbare en aantrekkelijke accountantsopleiding neerzetten, dan is dat een zaak van meerdere partijen,” ziet Van Oldeniel. “Wij kunnen de beweging wel inzetten, maar het vraagt ook nauwe samenwerking en afstemming met en tussen het onderwijs- en werkveld.”
Ruimte voor verandering
CEA heeft uitgangspunten geformuleerd die de opzet, ordening en normering van de eindtermen raken. Volgens CEA kan hiermee binnen de huidige (juridische) kaders de beweging naar een studeerbare, aantrekkelijke en kwalitatief goede accountantsopleiding worden ingezet. Dit is van belang omdat mogelijke wetswijzigingen afwachten geen optie is. Van Oldeniel: “We voelen de urgentie om stappen te zetten. We hebben uiteraard gekeken of het raamwerk toekomstbestendig blijft bij een wetswijziging en het beroepsprofiel wat NBA op dit moment herijkt.”
CEA wil met het nieuwe raamwerk ruimte bieden aan het onderwijs- en werkveld om nodige veranderingen door te voeren als het gaat om de studeerbaarheid en aantrekkelijkheid van de accountantsopleiding. De uitgangspunten bieden een stevig fundament voor het ontwerp van een raamwerk, al blijven er nog belangrijke overwegingen die aandacht verdienen. Om de uitgangspunten en mogelijkheden vanuit diverse perspectieven te belichten, wil CEA haar brede groep stakeholders actief betrekken. Van Oldeniel ziet ruimte voor verandering, “we moeten nu samen met het onderwijs- en werkveld de richting gaan bepalen.”
Consultatie van uitgangspunten
CEA opent de dialoog over de herziening van het raamwerk met een openbare consultatie. In een consultatiedocument licht CEA haar uitgangspunten en mogelijkheden toe. CEA stelt daarbij gerichte vragen aan de betrokkenen van de accountantsopleiding. Van Oldeniel wil hiermee het gesprek over het raamwerk voeren. “We nodigen iedereen uit om te reageren en mee te denken. Zo kunnen wij een weloverwegen en gedragen keuze maken.”
Reageren kan tot en met vrijdag 14 februari 2025 (klik hier voor meer info). De ontvangen reacties weegt CEA mee in haar uiteindelijke besluit over het raamwerk voor de herziene eindtermen. Nadat NBA het beroepsprofiel heeft herijkt, start CEA met het daadwerkelijk schrijven van de eindtermen conform het raamwerk.
Nog vragen?
Op deze webpagina is meer informatie over de herziening van de eindtermen te vinden zoals de tijdslijnen en de leden van de kerngroep. Volg CEA’s LinkedIn-pagina voor meer updates over het project.